
48 •  RANGE MAGAZINE  •  SUMMER 2010

t
he man-caused global warming theory is
crumbling so fast that Al Gore won’t take
any phone calls. To add to his embarrass-

ment, he was bashed at Apple’s February 25
annual stockholders meeting while sitting in
the front row of the auditorium. One speaker
actually quipped that Gore and his high-pro-
file view of climate change had become a
“laughing stock. The glaciers have not melt-
ed.” Gore’s effort to save face in a February 27
New York Times Op-Ed repeating his worn-
out mantra seems to have fallen on deaf ears
in all but the most liberal press.

The comment about unmelted glaciers
was in reference to the totally discredited
claim by the U.N. Intergovernmental Panel
on Climate Change (IPCC) that the Hima -
layan glaciers would all be melted by 2035.
The claim was based on nothing more than
an off-the-cuff jest made by an Indian glaciol-
ogist to a World Wildlife Fund reporter, who
then used it in an article which was picked up
by the IPCC. It turns out that the IPCC scien-
tist who included it in his 2007 report knew
the genesis of the “alarming prediction,” but

included it anyway to spur policymakers and
politicians to take action.

When hard science proved the Himalayan
glaciers were not rapidly melting, Rajendra
Pachauri, the head of the IPCC, announced
to the world that the evidence against the
IPCC was based on “voodoo science.” Once
the dust settled in February 2010, it turned
out that the only voodoo science involved was
done by that U.N. panel.

The IPCC’s claim that global warming
would increase extreme weather was the next
proclamation shown to be false. Like unstop-
pable falling dominos, that revelation was fol-
lowed by the exposure of the false claim that
large tracts of the Amazon forest would dis-
appear. The IPCC’s Amazon claim was based
on another article in an environmental maga-
zine and the subject was not even related to
global warming. Then came the revelation
that the IPCC’s claim that the Alps’ melting
glaciers was based on anecdotal evidence by
hikers, published in a hiking magazine. None
of this so-called evidence was based on any
peer-reviewed science; yet it was proclaimed

as fact in the IPCC’s 2007 report and parroted
at the December 2009 U.N. Copenhagen cli-
mate conference.

The IPCC’s use of non-peer-reviewed
claims by advocacy groups pales in compari-
son to the skullduggery going on within the
National Oceanic and Atmospheric Adminis-
tration (NOAA) and the National Aeronau-
tics and Space Administration (NASA). After
stonewalling a Freedom of Information Act
request for two years, best-selling author
Chris Horner (“Red Hot Lies: How Global
Warming Alarmists Use Threats, Fraud and
Deception to Keep You Misinformed”) finally
received NASA’s emails from its Goddard
Institute of Space Studies (GISS). The GISS is
headed by longtime Gore advisor and global-
warming alarmist Dr. James Hansen. Many
scientists consider Hansen to be a global-
warming fanatic because of his shrill rhetoric
on the issue. For example, Hansen wrote in
England’s Guardian newspaper on Feb. 15,
2009, that “trains carrying coal to power
plants are death trains. Coal-fired power
plants are factories of death.”

With this kind of fanaticism, many scien-
tists have been suspicious of the persistent
upward creep in the GISS’s temperature data
since 1980. Hansen’s well-publicized claim
that 1998 is the warmest year in recorded U.S.
history was challenged in 2007 when Steve
McIntyre (see “Damned Lies,” RANGE,
Spring 2010) found an error of omission by
NASA’s GISS. It turned out that after the error
was corrected, 1934—not 1998—was the
warmest year. Unlike the heralding of the
1998 claim of the warmest year by Hansen,
this correction was not publicized.

NASA’s released emails revealed the
deception behind the warming creep. Hansen
had apparently forgotten that he admitted in
a 2001 paper he published with others,
including GISS scientist Dr. Reto Ruedy, that
1934 was warmer than 1998 by several hun-
dredths of a degree Celsius. So what did
Hansen do to later make 1998 the warmest
year? Instead of using his own GISS data, he
used “adjusted” U.S. Historical Climate Net-
work (USHCN) data which showed 1998 was
a tad warmer than 1934 (see graphs). Never
mind that the 1998 temperature before
Hansen’s adjustment was much lower than
the 1934 data. Apparently frustrated with the
deception, Ruedy reminded Hansen in an
email on Aug. 3, 2007, that, “USHCN data are

tHe CrUMBling CliMate FraUd
The man-caused global-warming theory is collapsing under the
weight of its own lies. By Michael S. Coffman, Ph.D.

The claim by the IPCC that 30 percent of the Amazon rainforest would be destroyed by global warming
was based on a report by a green advocacy writer who wasn’t even discussing global warming.

©
 t

o
M

 s
t

a
c

k
/t

o
M

 s
t

a
c

k
 &

 a
s

s
o

c
ia

t
e

s



SUMMER 2010  •  RANGE MAGAZINE  •  49

not routinely kept up-to-date (at this point the
[sic] seem to end in 2002)…. [Hansen’s]
assumption that the adjustments made the
older data consistent with future data…may
not have been correct.… Indeed, in 490 of the
1,057 stations the USHCN data were up to 1
degree Celsius colder than the corresponding
GHCN [Global Historical Climate Network
from NOAA and ‘adjusted’ by GISS] data; in
77 stations the data were the same; and in the
remaining 490 stations the USHCN data were
warmer than the GHCN data.”

Hansen’s adjustment lowered the temper-
atures in the 1930s-1950s and increased them
for the 1990s and 2000s. This is glaringly
obvious in the graphs comparing the
USHCN raw data, adjusted USHCN data and
GISS-adjusted data from NOAA. It also intro-
duced an overall estimated warming error
into the record of 0.1 degree Celsius. A tenth
of a degree warming error is enormous when
the GISS claims record warmth in the late
1990s and 2000s in the hundredths of a
degree. Worse, no one could check the adjust-
ments because Hansen refused to release
adjustment algorithms.

Newspapers like The New York Times
trumpeted the record warming claims of the
GISS, but said nothing about the highly ques-
tionable data manipulation used to calculate
the high 1998 temperature. This duplicity is
made even worse when Andy Revkin, the
Times’ environmental writer,
emailed Hansen on Aug. 23, 2007,
that “I never, till today, visited sur-
facestations.org and found it quite
amazing. If our stations are that
shoddy, what’s it like in Mongolia?”

Revkin is correct. The temper-
ature record in the United States
is so shoddy it should never be
used for this kind of analysis. It
has a significant warming bias
built into it. As Revkin implies,
the ground-based temperature
data from the rest of the world is
even worse. Yet, in spite of
Revkin’s concerns over the shod-
dy nature of U.S. temperature
data, he never writes about his
concerns in any of his articles, but
does continue to claim that there
is no doubt that man is causing
global warming.

It gets even worse. Joseph
D’Aleo, the first director of mete-
orology for the Weather Channel,
accuses NOAA of flagrant data
manipulation in order to show

excessive global warming. D’Aleo alleges that
NOAA began a systematic elimination of
weather-station data taken in northern lati-
tudes and high elevations in the 1980s and
1990s (see graph below). In Canada, for
instance, the number of stations dropped
from 600 to 35. The percentage of stations at
lower elevations tripled while those above

The 2007 IPCC report that the Himalayan
glaciers would disappear by 2035 and glaciers in
the Alps and elsewhere would seriously melt was
shown to be based on non-peer-reviewed articles
written by environmental advocacy writers. 
There is no scien tific evidence for these and many
other doomsday predictions made in that report.

When NOAA’s global temperature database suddenly dropped from around 11,500 surface stations to under 10,000 in the
early 1990s (mostly from colder latitudes and elevations) the unmodified global temperature suddenly shot up from about
10oC to11.5oC. SOURCE: Joe D’Aleo as reported by Dr. Ross McKitrick. http://www.uoguelph.ca/~rmckitri/research/nvst.html.

©
 t

s
a

d
o

/n
a

s
a

/t
o

M
 s

t
a

c
k

 &
 a

s
s

o
c

ia
t

e
s



50 •  RANGE MAGAZINE  •  SUMMER 2010

3,000 feet were reduced by half.
NOAA claims there are valid reasons for

eliminating this data. This may be true. How-
ever, NOAA’s scientists used sleight of hand.
They should have removed all the tempera-
ture data collected from the eliminated sta-
tions from their entire database, but they did
not. This devious elimination of data from
colder temperature stations in more recent
years provided an automatic sharp upward
bias in the global temperature, which NOAA
then claimed to be due to global warming.
That is not science. That is propaganda.

The man-caused global-warming theory
is collapsing under the weight of its own lies.
It is interesting that after nearly two months
of reflection following his temporary
removal as director of the discredited British

Climate Research Unit (see “Lies and
Damned Lies,” Spring 2010), Dr. Phil Jones
seems to be repenting. During a late Febru-
ary interview with the BBC, Jones admitted
there had been no statistical warming since
1995, and the Medieval Optimum around
the 11th century may have been significantly
warmer than it is today. This profound
admission guts his previous assertion that
today’s warming is the warmest in recent
history (geologically speaking). Perhaps
there is cosmic justice after all.  ■

Michael S. Coffman, Ph.D., is president of
Environmental Perspectives Inc. and CEO of
Sovereignty International, a nonprofit educa-
tion organization. He lives in Bangor, Maine.

t
he U.S. Environmental Protection Agency
(EPA) decided to delay its implementa-
tion of greenhouse-gas regulations until

2011. It had planned to start the draconian
regulations in March 2010. For more informa-
tion, read “Twilight Zone to Lunacy” [Spring
2009, rangemagazine.com].

The EPA decision was made after numer-
ous organizations—including the U.S. Cham-
ber of Commerce, 12 Republican
congress men, and three states—either filed
lawsuits or threatened to file lawsuits against it.
The Obama administration’s own Small Busi-
ness Administration accused the EPA of not
complying with federal law that requires any
government agency to examine the effects the

proposed pollution rules would have on small
business, small communities and small non-
profit associations.

The lawsuits also challenge the science jus-
tifying the EPA’s finding that greenhouse gases
are pollutants that threaten the health of
humans and the environment. The EPA
depended entirely on the 2007 U.N. Intergov-
ernmental Panel on Climate Change report
for its science. The revelations this year that
much of the fundamental science reported by
the IPCC is fraudulent gives these lawsuits
some teeth.

The impact of the EPA regulations would
be huge. Most analysts believe it would send
the U.S. economy off the cliff. President

Obama has used the threat of implementing
the EPA regulations over the heads of law-
makers so they would pass the less draconian,
but still dangerous, cap-and-trade legislation
presently stalled in Congress.

Obama’s threat has not worked. Forty sen-
ators have signed on to a bipartisan effort by
Sen. Lisa Murkowski (R-AK) to nullify the
EPA endangerment finding. All Congress has
to do is pass a one-sentence law stating the
Clean Air Act does not include greenhouse
gases and the EPA has no authority to imple-
ment these regulations. It clearly does not
want that to happen.

—Michael S. Coffman, Ph.D.

good news: ePa delays regulation of greenhouse gases

James Hansen, head of NASA’s Goddard Institute of Space Studies (GISS), proclaimed that 1998 was the warmest year in recorded history, which was widely
publicized. What was not publicized was that to make the proclamation, Hansen had to apply “correction” factors using unpublished algorithms that lowered
temperatures in the 1930-1950s and raised them in the 1990s and 2000s. Additionally, he did not even use GISS’s own data, because it did not show 1998 to be
warmer than 1934 even after adjustment. Instead, he used the poorly maintained USHCN data that did show a warmer 1998, but only after he applied his
“adjustment.” Even so, it is clear in the graphs that the 1930-1950 period was substantially warmer than the 1990s and early 2000s. 

James Hansen is an admitted fanatic who is
suspected of cooking the books to prove global
warming.

s
t

o
c

k
 p

r
e

s
s

 p
h

o
t

o


